60a.
NVOX 2019 (44) 10 (december) 580-581
T. van Berkel, A. van Schijndel
Koper: bruin of blauw?

60b.
Eigen versie met betere kleuren
T. van Berkel, A. van Schijnsel
Koper: bruin of blauw?

59.
NVOX 2019 (44) 10 (december) 550-551
T. van Berkel, A. van Schijndel
Concentraties vergelijken met de wig van Bjerrum

58a.
NVOX 2019 (44) 10 (december) 510-511
T. van Berkel
Chemische reactie? Een kwestie van gezichtspunt!

58b.
Eigen versie
T. van Berkel
Chemische reactie? Een kwestie van gezichtspunt

57.
NVOX 2018 (43) 3 (maart) 122-123
C. Baselier, R. Gijsbers, S. de Groot, J. Vinck, J. Doppenberg, M. Vos
Ontwerpprincipes voor ‘onderzoekend leren’ toegelicht
(Naar meer onderzoekend leren in de bètalessen)

56.
NVOX 2018 (43) 2 (februari) 70-71
J. Doppenberg, M. Vos, C. Baselier, R. Gijsbers, S. de Groot, J. Vinck
Naar meer onderzoekend leren in de bètalessen
(Door middel van eenvoudige aanpassingen)

55.
Interne publicatie november 2017
T. van Berkel
Theorie uit Experimenten
(geschiedenis van 1968 tot 2018)

54.
NVOX 2017 (42) 8 (oktober) 412-413
T. van Berkel
Macro-micro in examens, kwesties van naamgeving

53.
NVOX 2014 (39) 9 (november) 454-456
T. van Berkel
Theorie uit Experimenten en Algemene Natuurwetenschappen    

52.
NVOX 2010 (35) 4 (april) 162-164
T. van Berkel, J. de Gruijter
Contexten in de blauwe lijn voor havo en vwo

51.
NVOX 2009 (34) 7 (september) 300-301
F. Arnold
Machten van toen, wat kunnen we zien?

50.
NVOX 2009 (34) 3 (maart)
F. Arnold, T. van Berkel, M. Vos
Contexten in formules

49.
NVOX 2003 (28) 4 (april)
W. de Vos
Verslag van een gesprek ten departemente
(over logisch, ondubbelzinnig en consistent taalgebruik; in dit artikel over ‘chemische reactie’)

48.
NVOX 2002 (27) 10 (december) 513-514
T. van Berkel
Stereochemie voor en door leerlingen

47.
NVOX 2000 (25) 7 (september) 335-338
W. de Vos, T. van der Valk
Modellen in wetenschap, modellen in onderwijs

46.
NVOX 1999 (24) 1 (januari) 25-28
T. van Berkel
Kooldioxine of kooldioxide? ANW in de praktijk!

45.
NVOX 1998 (23) 10 (december) 559-562
T. van Berkel
Theorie uit Experimenten, scheikunde in de tweede fase

44.
NVOX 1996 (21) 7 (september) 291-292
T. van Berkel
Theorie uit Experimenten en Algemene Natuurwetenschappen

43.
NVOX 1995 (20) 10 (december) 487
T. van Berkel
Examenprogramma’s: doel of middel?

42.
NVOX 1995 (20) 10 (december)
T. van Berkel
Vergelijkingen: doel of middel?
(over correctievoorschrift)

41.
NVOX 1995 (20) 9 (november) 443
T. van Berkel
Geruchtmakende practica, TUE en geluid

40.
Impuls 1995 (3) 1 (oktober) 25
T. van Berkel
Reactie op Impuls
(Over eindtermen in het examenprogramma)

39.
NVOX 1995 (20) 8 (oktober) 366-367
H. Dekker, R. Egging, F. Arnold
De ontleding van waterstofperoxide: drie maal raak!

38.
Interne publicatie 1995
F. Arnold
Hoe komen chemici aan hun formules?

37.
NVOX 1995 (20) 2 (februari) 66-67
T. van Berkel
De plaats van ANW, MMW en CKV in de tweede fase

36.
NVOX1994 (19) 10 (december) 483
T. van Berkel
Katalysor, missionaris of misser?
(over correctievoorschift)

35.
NVOX1994 (19) 10 (december) 498-500
T. van Berkel
TUE in een nieuwe fase

34.
NVOX 1994 (19) 7 (september) 282-283
T. van Berkel
Basisvorming en toetsing

33.
Interne Berichten ORS Lek&Linge 1994 (februari) 1-4
A. Brans
Groepswerk en zelfstandig leren

32.
NVON Maandblad 1993 (18) 6 (juni) 226-227
T. van Berkel
Een informatieve bavostart
(met informatiekunde geïntegreerd in nask)

31.
Jeugd en samenleving 1993 5 (mei) 272-273
Boekbespreking
(van Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, 1991)

30.
NVON Maandblad 1993 (18) 4 (april) 147
T. van Berkel
Integreren en profileren, een uitweg uit een dilemma
(over het nieuwe vak natuur- en scheikunde in de basisvorming)

29.
NVON Maandblad 1993 (18) 2 (februari) 59-60
T. van Berkel
Duidelijk of eerlijk?
(weer over correctievoorschriften)

28.
NVON Maandblad 1993 (18) 1 (januari) 8-9
T. van Berkel
Krant op school!?

27.
NVON Maandblad 1992 (17) 10 (december) 478-479
W. de Vos
Een gesprek ten departemente
(over logisch, ondubbelzinnig en consistent taalgebruik; in dit artikel over ‘chemische reactie’)

26.
NVON Maandblad 1992 (17) 9 (november) 425
P. van den Hurk, J. van Lieshout
Blij met de basisvorming

25.
NVON Maandblad 1992 (17) 7 (september) 312-313
H. van Lubeck
Chemische binding: wie zou er zo géén problemen mee hebben?
(over logisch, ondubbelzinnig en consistent taalgebruik; in dit artikel over ‘chemische reactie’)

24.
Chemisch Magazine 1992 3 (maart) 124, 127-129
T. van Berkel
Zure regen in 4-havo
(met een reactie van John van den Boogert)

23.
NVON Maandblad 1991 (16) 10 (december) 463
T. van Berkel
Didactisch vertalen

22.
Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, 1991 Dick Coutinho, Muiderberg
T. Mooij (redactie) 85-99
“Theorie uit Experimenten” in het scheikundeonderwijs
(dit hoofdstuk is nagenoeg gelijk aan de publicatie in het Handboek Basisvorming)

21.
NVON Maandblad 1991 (16) 7 (augustus) 269-270
T. van Berkel, F. Arnold
TUE en evenwicht

20.
Interne publicatie 1991
T. van Berkel
Nog meer ervaringen met praktikumproeven

19.
Handboek Basisvorming 1991 (mei) 13 hfdst III.8A
T. van Berkel
Theorie uit Experimenten
(overzicht vanaf 1968, stand van zaken in 1991)

18.
NVON Maandblad 1991 (16) 5 (mei) 197
Open brief aan de CEVO
(o.a. over gebroken coëfficiënten en tribune-ionen)

17.
NVON Maandblad 1991 (16) 3 (maart) 91-93
T. van Berkel
Zure regen, een zure zaak
NME: naar mondigmakende en mentaliteitsveranderende educatie

16.
Dissertatie “Over geestdrift en bevlogenheid” (Stichting Zuidelijk Historisch Contact, Tilburg 1991)
Th. Hoogbergen
Passages over TUE

15.
NVON Maandblad 1991 (16) 1 (januari) 32
Sectie scheikunde Peellandcollege
Verandering correctievoorschriften
(o.a. over gebroken coëfficiënten en tribune-ionen)

14.
OMOlogie 1990 (22) 2 (november) 81-83
T. van Berkel
Tempodifferentiatie met “Theorie uit Experimenten”

13.
NVON Maandblad 1990 (15) 6 (juli) 227-229
T. van Berkel
Verdwijnen en ontstaan
(en een reactie daarop van Kastelijn en de Vos)

12.
Milieu Educatie 1990 (4) 4 (april) 14-17
K. Kil
“Leerlingen mondig maken”

11.
NVON Maandblad 1989 (14) 4 (mei)148-150
T. van Berkel, F. Arnold
Een formule voor 1-propylpropanoaat

10.
Didaktief 1989 (19) 4 (april) 33-34
T. van Berkel
Individuele correctie alternatief voor huiswerkvrij onderwijs
(uit de tijd dat TUE-huiswerk nog niet digitaal nagekeken konden worden)

9.
NVON Maandblad 1989 (14) 3 (april) 108
T. van Berkel, F. Arnold
De wig van Bjerrum

8.
NVON Maandblad 1988 (13) 3 (april) 78-80
T. van Berkel, F. Arnold
Een alternatieve (koper)kringloop

7.
NVON Maandblad 1987 (12) 2/3 (februari/maart) 66-68
A. van Berkel, F. Arnold
Heen en weer denken in het examen scheikunde voor havo

6.
NVON Maandblad 1986 (11) 2 (februari) 18-20
A. van Berkel
Toestandsaanduidingen

5.
NVON Maandblad 1986 (11) 2 (februari) 15-17
C. Baerwaldt, A. Hulshof, R. op het Veld
Scheiden is soms knap moeilijk

4.
Faraday 1984 (53) 8 (aug/sept) 25-27
F. Arnold, A. van Berkel
Indelen van stoffen en reacties

3.
Faraday 1983 (52) 3 (juni) 69-72
F. Arnold, A. van Berkel
Spektakels en gezichtspunten bij TUE
Introductie van ‘chemische reactie’

2.
Faraday 1981 (50) 5 (oktober) 196-198
J. Verhagen, H. Slits
Het elementbegrip fenomenologisch

1.
Faraday 1977 (46) 1 (februari) 4-12
J. Verhagen, T. van Berkel, F. Arnold
Gassen in beginonderwijs scheikunde