Teveel stikstof in de
lucht?
door Ton van Berkel,
secretaris Stichting Theorie uit Experimenten
Een van de kenmerken van de science- en scheikundemethode ‘Theorie uit Experimenten’ is aandacht voor zorgvuldig taalgebruik. Vaktermen worden geïntroduceerd aan de hand van reeksen hecht gestructureerde opdrachten.
De actualiteit wordt binnengehaald uit diverse bronnen zoals kranten en websites. Die gebruiken we als contexten in lesmateriaal en bij toetsopgaven. Fouten en onduidelijkheden in teksten kunnen als kapstok dienen bij de constructie van vragen.
Zo geeft een zinsnede “Teveel stikstof in de lucht” aanleiding
om leerlingen te bevragen over het onderscheid tussen stof en element.
In dit geval kun je er de stikstofproblematiek aan koppelen.
Leerlingen
moeten zelf, met behulp van een tabel met smelt- en kookpunten, de fout
ontdekken in een artikeltje over tankers die vloeibaar gemaakt aardgas
vervoeren.
En
tegelijk kun je hierbij vragen stellen over het omrekenen van volumes (vak) en
over aardgastekorten (context).
Inzicht
in (in)correct gebruik van termen op micro- en macroniveau je bijvoorbeeld
toetsen aan de hand van een fout in een artikel over het invriezen van voedingsmiddelen:
Op de TUE-website www.theorieuitexperimenten.nl hebben we een rubriek “Zoek de fout” waarin we fouten signaleren. Daar kun je zelf vragen bij bedenken; soms worden die aangereikt in de rubriek “Toets van de maand”.
Welke vragen zou jij stellen bij onderstaande advertentietekst?
