Toets Scheikunde 4H klas
2014/2015
t/m practicum 9 van bovenbouwmodule
5
NAAM: Docent:
Deze toets bestaat uit twee delen.
In onderstaand A-deel voer je buiten contacttijd opdrachten
uit bij de folder PROEF! (14/15).
Het B-deel van deze toets doe je in contacttijd.
Je beantwoordt dan vragen o.a. met betrekking tot PROEF! (14/15)
Je kunt 1 punt op de schaal van tien verdienen door:
* je huiswerk in orde te hebben tot en met het door je
docent
aangegeven (A-)practicum
* je samenvattingen(schrift) in orde te
hebben
* in de les op tempo en volgens afspraken gewerkt te hebben.
En je kunt 1 punt op de schaal van tien verdienen door:
* dit formulier
correct ingevuld in te leveren bij het deel van de toets
dat in contacttijd plaatsvindt (staat
je naam en die van je docent er
al op?).
Natuurlijk moet je bij het B-deel van de toets ook PROEF! (14/15),
je rekenmachine, je BINAS-tabellenboek en je TUE-tabellenboekje meebrengen. Je
mag niets lenen van een klasgenoot.
DEEL
A (buiten contacttijd)
In de folder PROEF! (14/15) schrijven Marie, Tim, Mohamed (Max),
Max, Patrick, Boyd, Lisanne en Brigith over hun opleiding: milieukunde,
chemische technologie, chemie, bio-informatica, forensisch onderzoek, biologie
en medisch laboratoriumonderzoek.
a. Welke opleiding heeft Tim gevolgd?
In de folder staat bij ieder ook vermeld welk beroep of
stage ze na of in hun studie doen.
b. Citeer uit één van de
beroep/stagebeschrijvingen een woord, zinsnede of zin waaraan je kunt zien dat
de studie met scheikunde te maken heeft en leg uit waarom je dat vindt.
woord/zinsnede/zin:
het heeft met scheikunde te maken want:
Het zijn allemaal voorbeelden van applied science. Daarbij
wordt bestaande natuurwetenschappelijke kennis (science) gebruikt om meer praktische en technologische toepassingen
(to apply) te ontwikkelen.
Vier toepassingsgebieden worden in de zwarte balkjes
genoemd:
- water, energie & milieu
- food & materials
- DNA & sporen
- mens & medisch
c. Welke van deze toepassingsgebieden spreekt jou het meest
aan?
Bij elk van de toepassingsgebieden staat een
werkweekbeschrijving en een onderzoeksbeschrijving.
d. Staat van Brigith de werkweek of het onderzoek
beschreven?
Boven elke onderzoeksbeschrijving staat een kopje:
- “Je kunt natuurlijk ook…”
- “Same name, different job..
- “Het kan ook anders…”
- “Monsters en kolonies…
e. Kies een van deze kopjes en leg uit wat ermee bedoeld
wordt.
kopje:
uitleg:
Om de vorig vragen te kunnen
beantwoorden heb je de beschrijvingen van werkweken en onderzoekjes in ieder
geval globaal moeten doorlezen. Dan heb je ook gelezen waarom het
interessant/aantrekkelijk/leuk kan zijn om een B-studie te kiezen.
f. Citeer uit één van
beschrijvingen een zin,
zinsnede of woord waaruit voor jou
duidelijk is dat het
interessant/aantrekkelijk/leuk kan
zijn om een B-studie te kiezen.
zin/zinsnede/woord:
daaruit maak ik op dat een b-studie
interessant/aantrekkelijk/leuk kan zijn omdat:
In het havo-scheikunde-examenprogramma nemen water, energie
en milieu een belangrijke plaats in. In het deel van de toets dat tijdens
contacttijd plaatsvindt worden dan ook vragen gesteld over de week van Marie
Ernst en het onderzoek van Tim van Erp.
Lees de beschrijvingen van hun werkweek en onderzoek door.
Notities daarover kun je hieronder op dit formulier
schrijven, die mag je bij deel B van de toets gebruiken.
e. Notities bij PROEF! (14/15):
In de beschrijving van het onderzoek van Tim van Erp staat
een link. Via die link kom je bij beschrijving van de werkweek van Tim met nog
meer informatie over zijn onderzoek.
Lees via de link of m.b.v. de QR-code de werkweek van Tim
door.
Notities daarover kun je hieronder op dit formulier
schrijven, die mag je bij deel B van de toets gebruiken.
f. Notities bij de werkweek van Tim van Erp:
In PROEF! (14/15) staan scheikunde-gerelateerde B-studies
vermeld en via de gekleurde symbooltjes kun je de hogescholen vinden waar je
die studies kunt volgen.
g. Op welke hogescholen kun je de studie “Applied Science”
volgen?
h. Welke van de genoemde B-studies zou je gaan volgen als je
nú zou
moeten beslissen over je
vervolgstudie?
Op de websites van de hogescholen kun je per studierichting
informatie vinden.
i. Zoek op
wanneer in 2015 de open dag respectievelijk open avond gehouden wordt voor de voltijds opleiding
Chemie van de locatie Den Bosch van
Hogeschool Avans.
open dag:
open avond:
Dit ingevulde deel formulier moet je inleveren aan het
einde van het deel van de toets dat in contacttijd plaatsvindt. BRENG OOK DE
FOLDER MEE!